Essunga kommun

Uppdragsgivare
Essunga kommun

Tjänster
Varumärkesutveckling | Destinationsutveckling | Utbildning | Content

År
2019-2020

Som en del av ett EU-leaderprojekt inom digitalisering fick jag uppdraget att hjälpa Essunga kommun att stärka sin närvaro i digitala kanaler och utveckla en långsiktig kommunikationsstrategi. Arbetet omfattade både utbildning, strategiutveckling och praktiskt stöd för att skapa en mer strukturerad och effektiv kommunikation – både för näringslivet i kommunen och för den framtida utvecklingen av orten Nossebro som destination.

Arbetsgrupp
Kristofer Högardh, Hanna Ericsson, Emelie Lindell

Ett viktigt steg i projektet var att höja den digitala kompetensen inom kommunen och näringslivet. Jag:

  • Anordnade och höll en utbildning i sociala medier för företag i Essunga kommun, med fokus på hur de kan använda digitala kanaler för att nå ut och växa.
  • Genomförde en heldagsutbildning kring contentstrategi för kommunens kommunikationsavdelning, där vi gick igenom strategiska och praktiska metoder för att stärka Essunga kommuns digitala närvaro.

För att utveckla Nossebro som besöksmål tog jag fram en heltäckande kommunikationsstrategi och contentplan, som gav kommunen en tydlig riktning för sin marknadsföring och närvaro i digitala och traditionella kanaler.

Strategin innehöll:

  • Målgruppsanalys – Vilka ska vi nå och hur?
  • Huvudsakliga budskap – Vilken bild av Nossebro vill vi förmedla?
  • Innehållstyper och kanalstrategi – Vilket innehåll engagerar och konverterar bäst?
  • Kriskommunikationsplan – Hur kommunen bör agera vid kriser och negativ publicitet.


Genom en kombination av strategiskt arbete och praktisk implementering fick Essunga kommun en stabil grund för att stärka sin digitala närvaro och fortsätta utveckla Nossebro som en attraktiv destination.

Se andra uppdrag

Varumärkesutveckling | Finansiell kommunikation | Affärsutveckling | PR | Marknadskoordinering | Projektledning

Läs mer »

Emelie Lindell