
Varumärkesutveckling | Webbutveckling | Design | Innehållsproduktion | Marknadskoordinering | Projektledning
Uppdragsgivare
Ryda Knives
Tjänster
Webbutveckling | Copywriting | Marknadskoordinering | Digital annonsering
År
2025
Ryda Knives är ett globalt varumärke med ursprung i Sverige som bygger på passionen för knivar, hantverk och den kulinariska upplevelsen. Med stark visuell identitet och ett växande community fanns en tydlig närvaro online – men ingen möjlighet att köpa knivarna direkt från varumärket.
Mitt uppdrag var att bygga en e-handel som inte bara fungerade tekniskt, utan som också lyfte varumärket. Den skulle spegla känslan av att kliva in i ett anrikt sliperi – men utan att konkurrera med befintliga återförsäljare. Samtidigt behövde lösningen fungera globalt, med flera valutor och landanpassad logik för frakt och köpupplevelse.
Arbetsgrupp
Kunden själv (design och bilder), Emelie Lindell
Med hjälp av diverse AI-tjänster och smarta genvägar kunde jag på färre timmar än en normal arbetsvecka:
Formulera varumärkesstärkande produkttexter på engelska till 20+ produkter.
Anpassa sajten för flera valutor och landstyrd frakt, inklusive IP-spårning som hanterar t.ex. svenska besökare med hänvisning till återförsäljare.
Skapa ett upplägg för varumärkesbärande texter på sajten och genom hela köpresan – från startsida till orderbekräftelse.
Utveckla en köpupplevelse som känns personlig snarare än påträngande.
Ryda Knives har nu en e-handel som matchar varumärkets tonalitet och ambitionsnivå. Den fungerar sömlöst internationellt och stärker relationen till både nya och befintliga kunder – utan att vara för kommersiellt eller kompromissa med relationen med återförsäljare.
Efter lansering fortsätter jag att stötta Ryda med annonsering via Google Shopping, för att driva relevant trafik till sajten.